Of niet?

Stempels, stickers, labels: iedereen heeft ze, iedereen geeft ze. Grote stempels of kleine stempels, het maakt niet uit, je hebt er last van. Vroeg of laat belemmeren ze je in wie je bent en in je ontwikkeling. Stempels bepalen je zelfbeeld zonder dat je het in eerste instantie door hebt.

Uit eigen ervaring weet ik wat stempels met je kunnen doen. Op een bepaald moment in je leven kunnen ze ook behulpzaam zijn. Het blijft een belangrijk aandachtspunt om te zien dat je die stempel niet bent. Het gekke is dat een stempel helemaal niet negatief bedoeld is.

Helpen

Vaak worden stempels gegeven met de beste bedoelingen. We proberen een kind te helpen door te onderzoeken wat er aan de hand is. Wat is de oorzaak dat jouw kind zich ’anders’ gedraagt dan andere kinderen. Wat maakt dat jouw kind niet past in wat de ‘maatschappij’ van hem verwacht. Ligt dit aan je kind of ligt dit aan de beoordeling die wij als ‘maatschappij’ hebben bedacht. Er zijn normeringen in het leven geroepen om ieder kind langs af te meten. De waarden en normen over wat ‘men’ van kinderen verwacht.

Bijvoorbeeld als een baby net geboren is wordt hij al direct in een categorie ondergebracht. Zo werd onze dochter na de geboorte in de categorie lichte kinderen ondergebracht. Waarop gebaseerd kun je je afvragen. Alles is relatief. Zeg nou eerlijk, een baby van 3330 gram is toch helemaal niet licht als je in Afrika woont? Dat maakt dus al een groot verschil. Overal ter wereld denken mensen er anders over en zijn er andere richtlijnen. Wat is dan nog de waarde van normeringen en de functionaliteit van stempels?

Mening

Als we kijken naar gedrag geldt hiervoor precies hetzelfde. Als je naar een kind kijkt heeft iedereen een andere mening. Wat de één te druk vindt noemt de ander gezellig, wat de één stil vindt noemt de ander ongeïnteresseerd of saai? Hoe moet je als kind nou voldoen aan al die verschillende meningen? Mag een kind ontdekken wie hij is en waar hij goed in is? Of bepaalt de test die gedaan wordt als hij jong is voor de rest van zijn leven wat hij kan?

Niet dus, het is onmogelijk om als kind aan alle wensen, eisen, regels, en goed bedoelde adviezen te voldoen. Heb als ouder vertrouwen in je kind en laat je kind zichzelf ontwikkelen in zaken waar hij goed in is en energie van krijgt. Stimuleer je kind in de vakken waar hij goed in is en ondersteun je kind met de vakken waar hij het moeilijk mee heeft. Niet ieder kind kan en wil docent of boekhouder worden.

Norm

Oké er is een norm… wie heeft deze norm bedacht en waarvoor? Een norm is een richtlijn. Het woordenboek zegt hierover het volgende:

“Normen zijn sterk afhankelijk van iemands religieuze, culturele, sociale en maatschappelijke achtergrond. Iedere cultuur heeft haar eigen normen en waarden. Wat binnen de ene context als volstrekt verwerpelijk wordt beschouwd, kan in een andere context betekenisloos zijn of zelfs positief gewaardeerd worden. Het kan dus voorkomen dat twee verschillende groepen een en hetzelfde feit totaal tegenovergesteld waarderen. Dit kan leiden tot heftige, emotionele conflicten”.

Authentiek

Het kan heel goed zijn dat waaraan de één zich stoort bij jouw kind, de ander het een geweldige eigenschap vindt. Het is de kunst om je te omringen met mensen die in je kind geloven en het leuk vinden om met hem om te gaan. Help het zelfvertrouwen van je kind te laten groeien. Hoe meer zelfvertrouwen je kind heeft hoe makkelijker hij zijn eigen keuzes kan maken. Zo is je kind sterker om negatieve uitingen te weerstaan en er geen last meer van te hebben. Je kind kan en mag authentiek zijn.

Gebruik een stempel om er je voordeel mee te doen, maar laat het leven van je kind niet afhangen van de stempel die door anderen gegeven is.

Invloed?

Schrijf in het veld hieronder welke stempels jouw kind heeft en welke invloed dit op jou of je kind heeft.

Deel dit blog artikel via de Facebook, LinkedIn en Google+ knoppen, en laat de dromen van kinderen uitkomen.

Heb je het e-book ‘Liefdevol Contact met je Kind’ al? Download hier het gratis e-book!